پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

tech 2

معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی فسا

پیام های بهداشتی سلامت قلب       دريافت راهنماي اندازه گيري فشار خون

  © به فکر قلب خود باشید.

© آیا می دانید فشارخون شما چند است ؟        

© با دانستن فشارخون عمر خود را طولانی تر کنید.

© اگر ما مراقب بدنمان باشیم، بدنمان هم مراقب ما خواهد بود.

© به فکر قلب خود باشید.

© 30 دقیقه پیاده روی روزانه را فراموش نکنید.

© کسی که وقت ورزش کردن پیدا نکند ، وقت مریض شدن پیدا می کند.

© به ازای هر یک ساعت پیاده روی، دو ساعت به طول عمر شما اضافه می شود.

© پیاده روی ساده ترین راه شروع و ادامه یک فعالیت بدنی است.

© اگر ورزش می توانست به صورت یک قرص در بیاید، به عنوان سودمند ترین دارو در تمامی نسخه ها نوشته می شد.

© کم تحرکی باعث 30 درصد سکته قلبی و مغزی در مناطق شهری می باشد.

© به فکر قلب خود باشید.

© مصرف نمک را محدود کنید.

© بیشتر مردم نمی دانند که خیلی زیاد نمک می خورند.

© با مصرف زیاد نمک به قلب خود آسیب نرسانید.

© مقدار نمک در غذاهای کنسرو شده،انواع فست فودها ، غذاهای آماده و انواع سس ها زیاد است پس خوردن آنها را محدود کنید.

© به جای تکان دادن نمکدان، عادت نمک خوردن خود را تکان دهید.

© به فکر قلب خود باشید.

© استنشاق دود در مصرف کنندگان قلیان در هر وعده معادل 100 نخ سیگار می باشد.

© توصیه های بهداشتی برای افراد چاق و دارای اضافه وزن :

© غذاها را بیشتر به شکل آب پز ، بخار پز، کبابی یا تنوری مصرف کنید.

© از مصرف غذاهای آماده، فست فود ها و کنسروی پرهیز کنید.

© شیر ولبنیات مصرفی را حتمأ از انواع کم چرب انتخاب کنید.

© از مصرف انواع سس سالاد، کره، خامه و سر شیر خودداری کنید.

© میوه ها و سبزی ها را به شکل خام مصرف کنید. سالاد و سبزی را قبل یا همراه با غذا مصرف کنید.

© از مصرف فرآورده های گوشتی پر چرب مثل سوسیس، کالباس، همبرگر، کله پاچه و مغز خودداری کنید.

©افزایش وزن و چاقی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی است. بنابراین مواظب باشید بیش از حد نیاز غذا نخورید. 

       ***************************************

با توجه به گذر اپیدمیولوژیک که در کشورهای در حال توسعه رخ داده است بیماریهای مزمن و عوامل خطر مرتبط با آنها از جمله مشکلات عمده بهداشتی این کشورها شده است

مصرف بیش از اندازه غذا یا مصرف نامناسب غذا به چاقی که زمینه ساز افزایش CVD ، فشارخون بالا، انواع سرطان ها، دیابت و ........ است منجر می شود. یک میلیارد نفر مردم دنیا اضافه وزن دارند که از این تعداد 300 میلیون نفر چاق هستند(نمایه توده بدنی آنها بیش از 30 کیلوگرم/ متر مربع است).

60% مردم دنیا فعالیت بدنی مناسب ندارند و افراد کم تحرک 5/1 برابر بیشتر از افراد فعال در معرض بیماری عروق کرونر هستند. 9/1 میلیون نفر مرگ در سال در دنیا به دنبال کم تحرکی رخ می دهد. استفاده از تلویزیون و کامپیوتر نیز زندگی کم تحرک را رواج می دهد که زمینه اساسی برای چاقی است.کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات و الکل در بین مردم گسترش یافته و سبب ازدیاد چاقی و کلسترول خون می شود.

18% از حوادث عروق مغزی و 59% از کل بیماریهای قلبی منتسب به سطح كلسترول تام بالاتر از 2/3 ميلي مول/ ليتر است.

یک سوم مرگ ها در دنيا علل قلبي عروقي دارند و دامنه اين بلایا هر روز گسترده تر می شود.

اما باید یادآور شد که با تغییر در شیوه های زندگی( مصرف غذاهای مناسب و سالم، افزایش فعالیت بدنی و مصرف نکردن دخانیات، کنترل وزن و فشار خون بالا) می توان حداقل 80% بیماریهای قلبی عروقی، 80% دیابت نوع 2 و یک سوم سرطانها را کاهش داد.

با توجه به پدیده جهانی شدن عوامل خطر( عوامل خطری که زمینه ساز بیماریهای قلب و عروق است) کشور ایران و استان ما نیز در این گذر قرار گرفته است و مشکلات مورد اشاره می رود تا عمده توان بهداشتی کشور ما را هم به خود اختصاص دهد.

گذر اپیدمیولوژیک بیماریها به سبب افزایش میانه سنی جمعیت، تغییر الگوی مصرف، شیوع رفتارهای خطرزا و رشد سریع شهرنشینی و کوچک شدن جوامع و جهانی شدن عوامل خطر و انتقال سریع این عوامل به جوامع سراسر دنیا اتفاق افتاده است و هم اکنون بیماریهای غیرواگیر به عنوان معضل عمده بهداشتی مطرح می باشند.

در خلال سه دهه گذشته کشورها در کنترل بیماریهای قابل انتقال در اطفال پیشرفت هایی داشته اند و میزان مرگ و میر نوزادان به طور قابل توجهی افت کرده است. با کاهش در مرگ و میر نوزادان و اطفال رشد سریعی در جمعیت پیدا

می شود. در حال حاضر امید به زندگی در بیشتر کشورها بالغ بر 65 سال و بیشتر است، بنابراین تعداد زیادی از جمعیت به سنینی می رسند که عموم آنها قبلا به این سن نمی رسیدند.

در سالهای اخیر تغییر عمده ای در رژیم غذایی پیدا شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از سیر مصرف غذایی چند کشور نشان می دهد که افزایش سریعی در فراهمی انرژی غذایی و مصرف آنها پیدا شده است. مصرف سرانه انرژی و پروتئین دو برابر شده و فراهمی چربی سه برابر افزایش یافته است. در این مدت فقط یک افزایش مختصر در فراهمی سرانه میوه جات پیدا شده است. این نکته مهم است که تغییرات بی رویه الگوهای غذایی به کشورهای غنی از روغن محدود نبوده است لکن در کشورهای با در آمد پایین تر گندم و برنج جایگزین غلات سنتی با فیبر زیاد شده است.

آینده میزان بروز بالای بیماریهای قلبی عروقی با نگاهی به سیمای عوامل خطر زمینه ساز آنها به خوبی قابل پیش بینی است. با توجه به حقایق و تهدیدهای فوق الذکر، مناسبترین اقدامات نظام های سلامت در برنامه هایی تجلی می یابند که با تمام توان موجود در راستای ارتقای سلامت، تغییر رفتارهای خطر ساز و اصلاح شیوه های زندگی گام برمی دارند