پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

tech 2

آرشیو سبک زندگی سالم

خانم زینب همت دار کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت در خصوص ضرورت کاهش مصرف قند ، نمک و چربی در رژیم غذایی ایرانیان گفت : بيماري هاي غير واگير از مهمترين علل مرگ و مير در کشور به شمار مي روند و از مهم ترين عوامل خطر ابتلا به بيماري هاي غير واگير (مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، اضافه وزن و چاقی)بی تحرکی، تغذيه نامناسب و مصرف زياد قند ، نمک و چربي است.

بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های واگیر نیستند که علائم بیماری سریع در بدن نمایان شود و  فرد بیمار درصدد پیشگیری از پیشرفت بیماری برآید. بنابراین افراد الزامی برای رعایت رژیم غذایی و پرهیز از مصرف زیاد نمک ،چربی و شیرینی احساس نمی‌کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده متوسط مصرف نمک در کشور بیشتر از 10 گرم در روز است که این میزان بيش از دو برابر مقدار توصيه شده سازمان بهداشت جهاني است.متاسفانه این روزها استفاده از نمک دریا در شبکه های مجازی تبلیغ می شود و این در حالی است که این نمک هیچ مجوز بهداشتی ندارد.

نمک دریا درصد ید بسیاری پایینی دارد و به علت وجود ناخالصی ها ، مثل برخی فلزات سنگین در آن می تواند برای سلامت انسان مخاطراتی را ایجاد کند. بهترین نوع نمک برای مصرف، نمک یددار تصفیه شده است ، با این وجود باز هم توصیه می شود مصرف نمک کاهش یابد.

یکی از راه‌های کاهش مصرف نمک در هنگام پخت استفاده از چاشنی‌های گیاهی و سالم است.کاهش مصرف نمک در حد 5 گرم در روز(حد مجاز مصرف)، خطر بیماری های قلبی را 18 درصد و خطر سکته مغزی را 24 درصد کاهش می دهد.

برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، کل قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از 6 قاشق چایخوری باشد. این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مثل عسل، بستنی، نوشابه، شیرینی و ... می باشد. مصرف زياد مواد قندي می تواند باعث ایجاد سرطان پانکراس، بيماري هاي کليوي، فشار خون بالا، بيماري هاي قلبي( بخصوص در زنان)، نقرس، اختلال حواس و آلزايمر شود.

افزايش مصرف روغن و چربي بوي‍ژه چربي هاي اشباع از طريق مصرف بي رويه فست فودها و غذاهاي چرب و سرخ شده نيز موجب افزايش شيوع بيماري هاي غير واگير شده است. روغن های نیمه جامد و چربی های جامد حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند که سلامت را تهدید می کنند. بهترین نوع روغن برای مصرف روغن های مایع مانند زیتون، کنجد، کانولا و ... می باشد. برای کاهش مصرف چربی بهتر است غذاها بصورت آبپز، بخارپز و یا تنوری تهیه شوند.

درنتیجه با توجه به خطر مصرف قند، نمک و چربی و احتمال بروز بیماری های غیرواگیر،یکی از اولویت‌های ما فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف غذایی ا‌ست که این فرهنگ سازی در قالب بسیج‌های ملی از جمله بسیج ملی اصلاح مصرف قند، نمک و چربی می تواند انجام شود. در پایان بهترین توصیه برای کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیر، مصرف لبنیات کم چرب، میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، ماهی، حبوبات می باشد.