پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

tech 2

آرشیو سبک زندگی سالم

تغییر عادات غذایی و استفاده مستمر از غذاهای آماده در کنار کاهش تحرک و زندگی ماشینی منشاء اضافه وزن ، چاقی و بسیاری از بیماریهای متابولیک وسرطانهاست.

خانم زینب همت دار کارشناس بهبود تغذیه معاونت بهداشت در این خصوص گفت : امروزه محققان ثابت کرده اند که برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری ، بروز و درمان انواع سرطانها ، ایفا می کند.

تحقیقات نشان می دهد که حدود یک سوم سرطان هایی که در نهایت منجر به مرگ می شوند ، با آنچه که میخوریم ارتباط دارند.

الگوی غذایی جوامع مختلف نیز در ایجاد سرطان مؤثرند ، به طوری که در جوامع پیشرفته پرخوری و مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک در بروز انواع سرطان نقش به سزایی دارد .

درحالی که درکشورهای درحال توسعه کمبودهای تغذیه ای که باعث کاهش ویتامینها و موادمعدنی می شوند ممکن است در بروز سرطان نقش داشته باشند.

همچنین بسیاری از عوامل محیطی به خصوص سیگار ، نورآفتاب ، آلودگی آب و هوا ، مواد شیمیایی ، مصرف زیاد انرژی ، ویروس ها و اشعه در بروز سرطان موثرند .

امروزه به طور گسترده ای در تمام دنیا این باور وجود دارد که میوه و سبزی می تواند پیشگیری کننده از سرطان باشد. تخمین زده شده که رژیم غذایی سلامت می تواند از ابتلا به یک سوم از سرطان ها پیشگیری کند. به طور کلی این رژیم سلامت ، افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها ، غلات کامل ، ماهی و غذاهای دریایی و کاهش مصرف گوشت قرمز ، چربی حیوانی ، قندهای ساده ، شکلات ،  آبنبات و میان وعده های چرب و شیرین مانند چیپس و پفک ، کیک های شکلاتی ، شیرینی ها و ...را مورد تایید قرار می دهد.

دانشمندان معتقدند که غذای گیاهی سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماریها تقویت کرده در حالی که گوشت قرمز خطر بروز سرطان را افزایش می دهد.

مصرف بیشتر میوه ها و سبزیها می تواند از سرطان های دهان ، مری ، معده ، روده و پروستات پیشگیری کند ، بعلاوه بیشتر میوه ها و سبزیها بدلیل محتوای بالای  فیبر باعث محافظت در برابرسرطان روده می شوند .

با تغییر رژیم غذایی ، كنترل وزن ، فعالیت بدنی و عدم استفاده از سیگار و دخانیات می توان از بروز و شیوع سرطان پیشگیری نمود .

با توجه به نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان ها در زیر به برخی از توصیه هایی که نقش پیشگیری کننده در سرطان ها را به عهده دارند اشاره می شود:

-         رژیم غذایی متنوع داشته باشید و از تمام گروههای غذایی به طور متعادل استفاده کنید .

-         میزان انرژی دریافتی خود را كنترل كنید.  یعنی از افراط در مصرف مواد غذایی بپرهیزید تا وزن مناسب برای سلامت خود را حفظ كنید .

-         مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و رنگی مانند مرکبات ، توت ، تمشک ، انگور و سیب و سبزیهای برگ سبز ، كلم بروكلی ، كاهو وهویج را افزایش دهید.

-         گوجه فرنگی بدلیل داشتن لیكوپن و سویا به دلیل داشتن فیتواستروژن ها از عوامل موثر در پیشگیری از سرطان پروستات هستند.

-         موادغذایی مثل سیر ، پیاز ، چای سبز و انواع كلم را در برنامه غذایی خود بگنجانید .

-         مصرف فیبر را افزایش دهید.  برای این منظور از نان های سبوسدار(سنگك و بربری) ، حبوبات ، میوه و سبزیجات تازه استفاده كنید.

-         مصرف گوشت قرمز و گوشت های چرب را كاهش دهید و به جای آن از گوشت های سفید و كم چرب مثل گوشت مرغ ، بوقلمون یا ماهی استفاده كنید .

-         مصرف چربی به ویژه چربیهای حیوانی را كاهش دهید .

-         به نوع روغن مصرفی خود توجه كنید مصرف روغن جامد را كاهش داده و  به جای آن از روغن مایع مانند زیتون ، کانولا و ... برای تهیه غذاها استفاده كنید.

-         مصرف ماهی را در برنامه غذایی خود افزایش دهید. مصرف حداقل دو بار ماهی در هفته در  پیشگیری از بعضی از سرطانها موثر شناخته شده اند .

برای طبخ آنها بهتر است از روش بخارپز و یا آب پزكردن استفاده شود تا مواد مغذی مفید آنها حفظ شود .

- درموقع کباب کردن یا بریان کردن از تماس غذا با دود جلوگیری کنید . تماس مستقیم غذا با دود می تواند منجر به تولید مواد  سرطانزا شود لذا قبل از کباب کردن یا بریان کردن ، مواد غذایی را در فویل بپیچید و آنرا از منبع حرارتی دور نگاه دارید تا مدت زمان پخت طولانی تر شود .

-         مصرف بیش از حد افزودنیها و نگهدارنده های مواد غذایی در ایجادسرطان نقش مهمی دارد لذا از مصرف بیش از حد غذاهای آماده مانند سوسیس ،  کالباس  ، انواع کنسروها ، انواع خورشتهای آماده و ...  خودداری کنید .

-         از مصرف غذاهای نمك سود و غذاهای دودی تا حد امكان خودداری كنید .

-         از مصرف غذاهای كپك زده و مانده بپرهیزید .

-         فعالیت بدنی خود را افزایش دهید .

گردآورنده: زینب همت دار کارشناس ارشد علوم تغذیه و کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی