پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

tech

اخبار

آرشیو اخبار

ما با توجه به عادات غذایی مان ، مواد غذایی را انتخاب، آماده سازی، طبخ، مصرف و نگهداری می کنیم. عادات غذایی ما ریشه در شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، کشاورزی و بسیاری عوامل دیگر دارد.

بسیاری از عادات غذایی معمول، ممکن است نامناسب بوده و اثرات نامطلوب و گاه غیرقابل جبرانی در سلامت ما به جا بگذارد.

بنابراین شناخت عادات غذایی درست و تاثیر آن بر سلامت انسان، گام مهمی برای الگوی غدایی صحیح و مناسب و برخورداری از تغذیه کافی، متعادل و متنوع است.

در اینجا با روش های درست و نادرست پخت غذا و اثراتی که می توانند بر سلامت انسان بگذارند، آشنا می شویم.

عادات نادرست در تهیه و پخت غذا

الف) سرخ کردن مواد غذایی به مدت طولانی

سرخ کردن غذا به دو دلیل یک روش نادرست است:

  1. مصرف روغن زیاد به هنگام سرخ کردن غذا می تواند موجب چاقی و افزایش چربی های نامطلوب خون شده و در نتیجه خطر بیماری های قلبی-عروقی افزایش می یابد. 
  2. هنگام سرخ کردن، درجه حرارت غذا به بالاتر از حرارت جوش می رسد و در چنین درجاتی بعضی مواد مغذی موجود در غذا به مقدار زیادی کم شده و باعث ایجاد مواد خطرناکی در غذاها می گردد که خطر سرطان را افزایش می دهد.

 ب) اضافه کردن نمک زیاد به غذا

مصرف نمک زیاد به دلایل زیر یک عادت نادرست است:

  • موجب جمع شدن آب در بدن و ایجاد ورم می شود که این امر موجب افزایش وزن خواهد شد.
  • باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه مساعد کردن زمینه برای ابتلای بدن به عوارض قلبی-عروقی می شود.
    از نمک یددار تصفیه شده به مقدار کم استفاده شود.

روش های درست پخت غذا

1.     آب پز کردن 

 بهترین روش آب پز کردن استفاده از مقدار کمی آب، حرارت ملایم و ظروف سربسته است. در ضمن تا جای ممکن سعی کنید از آب پخت مواد غذایی استفاده کنید و آن را دور نریزید.

  •  برای آب پز کردن سبزیجات حتی الامکان آنها را کمتر خرد کنید و حتی یهتر است آنها را درسته بپزید(مثل هویج)
  • پوست گیری صیفی ها مانند کدو نیز باعث کاهش قابل توجه مواد مغذی موجود در آنها می شود.
  •  بهترین روش برای مصرف سبزی ها مصرف آنها بصورت تازه و خام است.

2.      بخارپز کردن

این روش سالم ترین روش پختن غذا می باشد زیرا از دست رفتن مواد مغذی به حداقل میزان ممکن کاهش می یابد.

بخارپز کردن علاوه بر سبزی ها، برای پخت گوشت قرمز، مرغ، ماهی و سایر گوشت ها هم مناسب است.

3.      تفت دادن

در صورت تمایل به مصرف مواد سرخ کرده، از تفت دادن مختصر مواد غذایی با روغن خیلی کم استفاده کنید. بهتر است از روغن های مایع گیاهی برای تفت دادن استفاده کنید.

برای تفت دادن مواد غذایی می توان از مقدار کم روغن استفاده کرد. برای مثال در صورتیکه بخواهید برای فرزندانتان سیب زمینی سرخ شده تهیه کنید؛ نیازی نیست مقدار زیادی روغن مصرف کنید. برای این کار باید ابتدا سیب زمینی ها را بصورت خلالی خرد کنید. ته تابه را فقط چرب کنید. بعد از گرم شدن روغن سیب زمینی ها را در ماهی تابه گذاشته، شعله را کم کرده و درب آن را بگذارید.

در این حالت سیب زمینی مغز پخت شده بدون اینکه دمای زیادی را تحمل کند. بعد از حدود 7 دقیقه سیب زمینی ها را برگردانده تا سمت دیگر آن هم تفت داده شود. برای طعم دادن به سیب زمینی از انواع ادویه جات و سبزی های معطر خشک می توان استفاده کرد.

گردآورنده :خانم دکتر معصومه زحمتکشان