پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

tech

اخبار

آرشیو اخبار

تغذیه در ماه مبارک رمضان

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد. اما بدون شک زمانی می توان از تاثیرات جسمانی مثبت روزه بهره مند شد که تغذیه در هنگام افطار و سحر منطبق با یک رژیم متعادل و متنوع باشد.

ویژگی وعده سحری:

سحری باید شامل یک وعده غذای کامل، سبک، سرخ نشده و مشابه وعده ناهار باشد. از زیاده روی درمصرف مواد قندی مانند قند و شیرینی باید اجتناب کرد، زیرا باعث افزايش ناگهانى هورمون انسولين شده و اين هورمون باعث افت قند خون، ضعف و گرسنگی میشود. بهتر است از كربوهیدرات های پیچیده مانند نان سبوس دار و برنج در وعده سحری استفاده شود. مصرف فیبر کافی شامل ميوه جات، سبزيجات و سالاد در وعده سحری اهمیت زیادی دارد.

از مصرف چای زیاد در سحری باید خودداری كرد، زیرا کافئین موجود در چای اثر دیورتیک دارد و موجب افزایش ادرار و دفع آب از بدن می شود. وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید، زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

ویژگی وعده افطار:

در افطار باید مقدار غذا را تدریجا اضافه کنیم و از رقیق شروع کرده و به غلیظ برسیم . بهتر است افطار با یك ماده قندی مانند خرما یا نبات همراه با آب جوش یا چای شروع شود تا افت قند خون جبران شود .بلافاصله بعد از افطار نباید از زولبیا، بامیه، قند و شیرینی استفاده کرد، چون قند اضافی به چربی تبدیل شده و باعث افزایش وزن و چاقی می شود.

توصیه ها:

در وعده سحری از خوردن غذاهای چرب و پرنمک مثل کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر و پیاز که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

سعی کنید در ماه رمضان میوه های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب، چای کمرنگ، شربت خاکشیر یا شیر گرم به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

خوردن 6 تا 8 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.

برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو، انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

مصرف ماست و سالادی که در تهیه آن از جوانه های گندم و ماش استفاده شده و سوپ هایی که در تهیه آن از جو پرک شده استفاده شده در وعده افطاری مناسب است.

ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

زینب همت دار کارشناسی ارشد تغذیه معاونت بهداشت