پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

tech

اخبار

آرشیو اخبار

پیشگیری از سرطان:

اکثر سبزی ها دارای ویتامین سی فراوان هستند. ویتامین سی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ها دارد که به وفور در سبزی هایی مانند فلفل، بروکلی و گوجه فرنگی یافت می شود.

سبزی ها حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر می باشند. فیبر موجود در سبزی ها در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش دارد. مواد سرطان زا با فیبر ترکیب شده و از بدن خارج می شود. فیبر موجود در سبزی ها به رشد باکتری های مفید روده نیز کمک می کند. البته باید اضافه نمود که مصرف بیش از اندازه مواد فیبردار عوارض و اختلالاتی در جذب املاح معدنی به همراه دارد.

سبزی ها دارای کالری پایین می باشند، حجیم و سیر کننده هستند و مصرف زیاد آن ها در مقایسه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می شود. امروزه حدودا یک سوم از مردم جهان با چاقی و مشکلات آن روبرو هستند، از این رو مصرف مداوم و روزانه سبزی ها و میوه ها در پیشگیری از چاقی ضروری و اثربخش است.

کاهش خطر ابتلا به دیابت:

برعکس میوه ها، سبزی ها، خصوصا سبزی های تازه قند بسیار کمی را دارا می باشند. قند در نوع های متفاوت آن در بدن به گلوکز تبدیل می شود و این پدیده موجب تغییرات در سطح قند خون می گردد و بنابراین دانستن مقدار قند برای بیماران دیابتی ضروری است.

مصرف سبزی ها تعادل قند خون را بسیار کمتر از سایر مواد غذایی دچار تغییر و تحول می کند و موجب رسانیدن ویتامین ها و املاح معدنی به بدن می گردد. بنابراین مصرف سبزی ها در رژیم بیماران دیابتی و پیشگیری از بیماری نقش مهمی را ایفا می نمایند.

سبزی ها حاوی فیبر، آنتی اکسیدان ها و املاح معدنی فراوان می باشند و خطر پیشرفت دیابت نوع دوم و عوارض آن را کاهش می دهند. داشتن اندیس گلایسمی پایین در مواد غذایی در تغذیه بیماران دیابتی نوع دو مفید است و از سوی دیگر فاکتوری برای کاهش وزن است. سبزی هایی مانند بروکلی، گل کلم، کرفس و اسفناج دارای اندیس گلایسمی پایینی هستند.

سبزی ها سرشار از منیزیم هستند و منیزیم در فعالیت انسولین نقش مهمی را ایفا می نماید، سطح منیزیم معمولا در بیماران دیابتی پایین است. سبزی های دارای برگ سبز ماند اسفناج منبع خوبی از منیزیم هستند.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی:

چربی موجود در سبزی ها بسیار پایین است و سبزی ها فاقد کلسترول می باشند بنابراین مصرف آن ها برای سلامت قلب تجویز می شود.

پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که فعالیت بسیاری از آنزیم های بدن به وجود آن وابسته است. کمبود پتاسیم در بدن می تواند زمینه ساز حملات قلبی باشد. پتاسیم روزانه مورد نیاز بدن از طریق مصرف روزانه سبزی ها بدست می آید. سبزی هایی مانند جعفری، کرفس، لوبیا، سبوس گندم و سیب زمینی منابع خوبی برای تامین پتاسیم و در نتیجه سلامت قلب می باشند.

سبزی های تازه دارای میزان سدیم پایینی هستند. سدیم در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود. جذب بیش از حد سدیم توسط بدن، باعث بروز فشار خون بالا می گردد. سبزی های تازه نسبت به سبزی های بسته بندی فریزری یا کنسروی، حاوی مقدار کمتری از سدیم هستند. همچنین سبزی هایی مانند کرفس و ریواس به علت دارا بودن پتاسیم فراوان موجب کاهش فشار خون می شوند

گرد آورنده : زینب همت دار کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشت