پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

tech

اخبار

آرشیو اخبار

-          چند تغيير كوچك و كم هم مي تواند خطر بيماري قلبي و سكته مغزي را براي شما و خانواده تان كاهش دهد.

-          مصرف غذاهاي بسته بندي شده كه اغلب حاوي شكر ،چربي و نمك زياد هستند، را محدود كنيد.

-          ميوه و سبزي هاي تازه را جايگزينمواد غذايي شيرين تهديد كننده سلامتي کنید.

-          سعی کنید در روز سهم میوه و سبزی (هر سهم معادل 100 گرم) مصرف کنید.

-          غذاهاي مدرسه و محل كار را در خانه و بطور سالم و با روش پخت مناسب تهيه كنيد.

-          از مصرف الکل خودداری کنید.

از میزان قند خون خود مطلع شوید

قند خون بالا می تواند نشانه ای از احتمال ابتلا به دیابت باشد.اگر میزان قند خون سرمی ناشتا در دو نوبت بالاتر از 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد،نشانه بیماری دیابت است. بیماری قلبی عروقی بالغ بر 60 % مرگ های بیماران دیابتی را تشکیل می دهند، لذا اگر بدون تشخیص و درمان باقی بمانند، می تواند شما را در معرض خطر بیماری قلبی -عروقی و سکته مغزی قرار دهد.

قلبتان را فعال تر کنید

فعالیت بدنی به شما کمک می کند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهید و احساس خوبی داشته باشید.

       حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و 5 روز یا بیشتر در هفته انجام دهید.

-      براي فعاليت بيرون از خانه، برنامه ريزي كنيد. مانند دوچرخه سواري، پياده روي يا بازي هاي ساده در حياط يا باغ خانه.

-     سعي كنيد فعاليت را يك بخش منظم از زندگي روزانه خود سازيد: از پله ها بجاي آسانسور استفاده كنيد، چند ايستگاه زودتر از اتوبوس يا وسيله نقليه پياده شويد و مابقي راه را پياده روي كنيد.

-      قبل از شروع هر برنامه ورزشی و تمرینی با پزشک مشورت کنید.خصوصا اگر سن شما بیشتر از 40 سال باشد.

از میزان فشار خون خود مطلع شوید

فشار خون بالا اولین عامل خطر بیماری قلبی عروقی است.این بیماری قاتل خاموش نامیده می شود، چون اگر مقدار آن بالا باشد، معمولا هیچ نشانه یا علائم هشدار دهنده ای ندارد و ممکن است اولین تظاهر آن به صورت سکته های قلبی یا مغزی باشد.به همین علت متاسفانه بسیاری از افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، نمی دانند به آن مبتلا هستند. فشار خون طبیعی کمتر از میلی متر جیوه است.

قلب خود را دوست داشته باشید

-          مصرف دخانيات را ترك كنيد و خودتان را از مواجهه با دود دخانيات محافظت كنيد.

-          با ترك دخانيات خطر بيماري قلبي عروقي شما طي يك سال نصف خواهد شد و در طول زمان به ميزان طبيعي بر مي گردد

-          از محيط هاي پر از دود دخانيات دوري كنيد: مواجهه با دود دست دوم دخانيات خطر حمله قلبي را افزايش مي دهد.

-          اگر برای ترک دخانیات مشکل دارید، به مراکز ترک دخانیات مراجعه یا از افراد متخصص و کارشناسان بهداشتی در این مورد راهنمایی بگیرید.

-          همچنین می توانید از افراد خانواده خود بخواهید برای ترک دخانیات به شما کمک کنند و شما را همراهی کنند.

از میزان کلسترول و نمایه توده بدنی (BMI ) خود مطلع باشید

کلسترول خون بالا با 4 میلیونمرگ در سال مرتبط است. در نتیجه به کارکنان بهداشتی مراجعه کنید و از آن هابخواهید سطح چربی های خون و قد و وزن شما را اندازه گیری و نمایه توده بدنی شما را محاسبه کنند. این کارکنان بر اساس میزان خطر قلبی عروقی محاسبه شده، به شما در برنامه ریزی برای بهبود سلامت قلب تان کمک خواهند کرد. کلسترول خون طبیعی کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است.

از میزان خطر خود مطلع باشید

فشارخون،كلسترول و قند خون خود را بطور منظم اندازه گيري كنيد. فشارخون بالا اولين عامل خطر سكته مغزي و عامل خطر مهم تقريبا" نيمي از بيماري قلبي و سكته مغزي است. مقادير بالاي كلسترول و قند خون نيز، شما را در معرض خطر بيشتري قرار مي دهد.

از علائم هشدار دهنده حمله هاي قلبي و مغزي مطلع باشيد
حمله هاي قلبي اغلب در زنان و مردان بطور متفاوتي تظاهر مي كنند. علائم هشدار دهنده را ياد بگيريد: با دانستن اين علائم ، مي توانيد سريعتر عمل كنيد. هرچه زودتر درخواست كمك شود، شانس بهبودي كامل، بيشتراست.
داروهايخود را به دقت مصرف كنيد
داروهايي كه دكترتان تجويز كرده است را مصرف كنيد.

 گرد آورنده :روح اله ارشدی نژاد- کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی