پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

tech

اخبار

آرشیو اخبار

اثرات محافظتی میوه و سبزی در رژیم غذایی بدلیل وجود انواع ویتامین، مواد معدنی و فیبر است که مکانیسم اثر آن در بهبود وضعیت چربی های خون می باشد. مصرف میوه و سبزی با خطر سکته مغزی رابطه عکس دارد. خطر سکته مغزی با افزایش مصرف روزانه 200 گرم میوه و سبزی به ترتیب 32 درصد و11 درصد کاهش می یابد. میوه ها منبع غنی از پلی فنول ها هستند، این ترکیبات با ارتقاء سلامت قلبی عروقی همراه هستند و خطر ابتلا به سکته قلبی و یا مرگ و میر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند. مرکبات منابع غنی از ویتامین ث، پتاسیم، آنتی اکسیدان و فیبر می باشند که در کاهش فشار خون و پیشگیری از تصلب شرایین و لخته شدن خون نقش دارند.
مصرف روزانه میوه و سبزی باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نیز می شود. مصرف انواع میوه و سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج، جعفری، گشنیز و ... برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو مؤثر است. مکانیسم عملکردی آنها شامل افزایش حساسیت به انسولین است، که به نوبه خود در کاهش خطر ابتلا به دیابت نقش دارد. مصرف میوه و سبزیجات سبز و زرد مثل هویج، اسفناج، کاهو، کدو تنبل، هلو، شلیل، زردآلو و ... که غنی از فیبر غذایی هستند باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می شوند. فلاونوئید موجود در میوه ها از طریق کاهش مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهند. منیزیم نیز باعث افزایش حساسیت به انسولین و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود. منابع غنی از منیزیم شامل سبزیجات برگ سبز )اسفناج(، لوبیا سبز، آواکادو، موز و انجیر خشک می باشند.
میوه ها و سبزی ها به دلیل چگالی انرژی پایین و کالری کم نسبت به سایر مواد غذایی برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی مناسب هستند. مطالعات نشان داده است، در دو فردی که دریافت کالری یکسانی دارند، در فردی که بیشتر میوه و سبزی مصرف می کند احتمال ثابت ماندن وزن یا کاهش وزن بیشتر است. مصرف بیشتر میوه و سبزی از طریق رژیم غذایی بدون آنکه به کالری دریافتی روزانه اضافه کند، سلامتی بخش است.
میوه ها و سبزیجات به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان را کاهش دهند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می شود که مصرف کم میوه و سبزی باعث 19 درصد سرطان های دستگاه گوارش می شود. بیش از 30 درصد مرگ ناشی از سرطان را می توان با اصلاح عوامل خطر کلیدی پیشگیری کرد که یکی از این عوامل افزایش مصرف میوه و سبزی است. این اثر محافظتی مربوط به آنتی اکسیدان ها و ریز مغذی هایی همچون فلاونوئید، کاروتنوئید، ویتامین ث، اسید فولیک و فیبر غذایی است.
ویتامین ث، یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به سرطان است. منابع غنی از این ویتامین مانند فلفل دلمه ای، سبزیجات برگ سبز)اسفناج، کلم پیچ(، کیوی، بروکلی، توت فرنگی، مرکبات، گوجه فرنگی و لوبیا سبز می باشند. ویتامین ای نیز نقش آنتی اکسیدانی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد که از منابع حاوی این ویتامین می توان به سبزیجات برگ سبز )اسفناج(، بروکلی، کدو تنبل و کیوی اشاره کرد.
پس بطور کلی با کاهش مصرف نمک، قند و چربی و افزایش مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و لبنیات کم چرب و همچنین فعالیت بدنی می توان گام مفیدی در جهت کاهش خطر بروز بیماری های غیر واگیر برداشت.

گرد آورنده : زینب همت دار کارشناس ارشد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا