پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

tech

اخبار

آرشیو اخبار

با افزایش سن همزمان با به وجود آمدن برخی تغییرات در بدن ، رابطه ی ما با غذا به عنوان بخش مهمی از فعالیت روزانه که نیاز بدن مارا به مواد مغذی تامین می کنند دستخوش تغییراتی می شود . ممکن است در جوانی شما بتوانید انرژی لازم برای فعالیت روزانه را از یک غذای آماده تهیه کنید اما در سالمندی توجه به آنچه برای خوردن انتخاب می کنیم ضروری است.

تغذیه سالمندی کلید حفظ فعالیت های ذهنی و جسمی مناسب است .غذا ی مناسب می تواند توانایی ما را برای داشتن یک سیستم ایمنی خوب و در نتیجه توانمند شدن برای مبارزه با بیماری ها فراهم کند . به علاوه غذا با تامین انرژی مورد نیار باعث می شود تا ناتوانی های حاصل از افزایش سن در افراد کمتر شود.

چه مشکلاتی بر سر راه تغذیه مناسب و سالم افراد سالمند وجود دارد

این مشکلات در سه دسته اصلی طبقه بندی می شوند مشکلات روحی و روانی ،مشکلات مربوط به شرایط زندگی و مشکلات جسمی

تغییر شرایط زندگی

ممکن است سالمند تنها اشپزی بلد نباشد یا اساسا از آشپزی کردن خوشش نیاید. ممکن است سالمندانی که در آمد کافی ندارند از عهده خرید مواد غذایی مناسب بر نیایند و نتوانند مخارج لازم برای تهیه یک غذای سالم را بپردازند.

میزان تحرک بدنی

معمولا چه به دلیل افزایش سن و چه به دلیل بروز برخی از بیماری ها توانایی تحرک بدنی در سالمندان کاهش پیدا می کند .در چنین شرایطی تلاش برای تهیه غذا ممکن است به کاری سخت تبدیل شود .



کاهش سوخت و ساز بدن

همرمان با تغییرات ناشی از افزایش سن به ازای هر سال بعد از 40 سالگی سوخت و ساز بدن کم می شود .به همین دلیل اگر همچنان به خوردن غذا به مقداری که قبل از آن و در دوران جوانی عادت داشته اید ادامه دهید اضافه وزن پیدا خواهید کرد . کم شدن تحرک بدنی این اضافه وزن را تشدید می کند .



تغییر ذائقه و اشتها

با بالا رفتن سن حس های بویایی و چشایی ضعیف می شوند . ممکن است شما متوجه سوختن غذا نشوید . ممکن است بوی ماندگی غذا را تشخیص ندهید و در معرض مسمومیت غذایی قرار بگیرید . به علاوه ممکن است به همین علت بیشتر از مقدار مورد نیاز ادویه به غذا اضافه کنید در حالی که نیاز شما به مصرف مثلا نمک در دوران سالمندی بسیار کم شده است.

کم شدن اشتها در دوران سالمندی علت های مختلفی دارد . احساس تنهایی و افسردگی باعث بی میلی نسبت به غذا می شود . عوارض جانبی بعضی از دارو ها که برای بیماری های خود استفاده می کنید می تواند علت دیگری برای کاهش اشتهای شما باشد . ممکن است شما طعم غذای رژیمی را که باید استفاده کنید دوست نداشته باشید .به همین دلیل رغبتی برای مصرف آن نداشته باشید .

مشکل در هضم غذا :

به دلیل تغییرات دستگاه گوارش معمولا ترشح اسید معده کاهش پیدا می کند . کاهش اسید معده هضم و جذب بعضی از ویتامین ها و املاح مهم را با مشکل روبرو می کند و ممکن است شما به کمبود آنها مبتلا شوید . ویتامین هایی مثل ویتامین B 6 و B 12 و اسید فولیک از این گروه هستند . این ویتامین ها در تامین انرژی و حفظ هوشیاری ذهنی ، تامین سلامت سیستم گردش خون و تقویت حافظه نقش اساسی دارند.

عوامل روانی

عوامل روحی و روانی مثل تنهایی و افسردگی بر تغذیه شما اثر می گذارند . در بعضی از افراد این مشکلات باعث نخوردن غذا و در بعضی باعث پر خوری می شود . اگر فشارروحی از این بابت احساس می کنید با یک متخصص مشورت کنید.

گردآورنده : خانم سحر کرم نژاد