• 1401/02/27 - 11:26
  • - تعداد بازدید: 280
  • - تعداد بازدیدکننده: 272
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

روز جهانی فشارخون 27اردیبهشت 1401

با اندازه گیری دقیق فشار خون و کنترل مطلوب آن زندگی با کیفیت و عمر طولانی تری داشته باشید.

بیماری فشار خون بالا، اصلی ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای قلبی، بیماریهای مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.
 
حدود  21میلیارد نفر در جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند .در سال ۲۰۱۷ ،بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند. بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری های غیرواگیر در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۲ % افراد ۱۸ سال و بالاتر کشورمان فشار خون بالا داشته اند( فشارخون سیستولیک ۱۴۰ میلی متر جیوه و بالاتر یا فشار خون دیاستولیک ۹۰ میلی متر جیوه و بالاتر). 
 
متاسفانه علیرغم افزایش آگاهی طی سالهای اخیر ، میزان آگاهی مردم از ابتلا به این بیماری همچنان درسطح پایین قرار داشته(۶۲ (% و این ارقام بین ۵۳ درصد تا ۷۴ درصد برحسب استانهای مختلف متفاوت بوده است و حدود نیمی از مبتلایان تحت درمان قرار دارند و حدود ۴۲ درصد درمان موثر دریافت می کنند. 
 
نکته مهم ، برای پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون بالا، بحث بدون علامت بودن این بیمارى و عدم اطلاع افراد مبتلا به فشارخون از بیمارى خود و نیز عدم درمان صحیح و کنترل بیماری است. به همین دلیل این بیمارى به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود. 
 
یکی از موانع مهم در کنترل مؤثر فشارخون بالا عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خودشان است. در حالی که فشارخون می تواند به سادگی در منزل یا در مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود. این موضوع ضرورت توجه بیش از پیش به این بیماری را مطرح می کند . از این رو توجه سازمان های بین المللی فشارخون نیز به این موضوع معطوف شده و اتحادیه جهانی فشارخون بالا(WHL ،(از سال ۲۰۰۵ میلادی بسیجی را راه اندازی کرده و روز ۱۷ ماه می سال میلادی را روز جهانی فشارخون تعیین کرده است. هدف از این بسیج سالانه، ارتقای آگاهی ودرک مفهوم فشارخون بالا است .
  • گروه خبری : گروه های محتوا,اخبار
  • کد خبر : 6285
کلمات کلیدی
محمد کاظم حیدری
خبرنگار

محمد کاظم حیدری

تصاویر

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: